Heureka.sk - nákupný radca


Poradňa Vitamíny a minerály

Ako si vybrať vitamíny a minerály?

Imunitný systém organizmu by sme mali posilňovať predovšetkým v sychravých mesiacoch, keď je oslabený v dôsledku zvýšeného pobytu medzi 4 stenami, nedostatku slnka a prirodzeného pohybu. Ak navštevujete školu alebo pôsobíte na open space pracovisku, rozhodne by ste mali niečo urobiť pre zlepšenie svojej imunity, nakoľko nádcha a chrípka sa v takomto prostredí šíria rýchlosťou blesku.

Na podporu imunity sa odporúča užívať vitamíny skupín C, A, B (B1, B2), E, U, K a betakarotén. V zime (počas nedostatku prirodzeného svetla) môžete mierne zvýšiť príjem vitamínu D, ktorý podporuje vrodenú imunitu proti bakteriálnym a vírusovým ochorenia. Okrem toho vám odporúčame užívať aj selén a zinok.

 

Aké pozitívne účinky má vitamín C?

Najznámejší z vitamínov, vitamín C, má množstvo pozitívnych účinkov na ľudské telo. Je rozpustný vo vode a jeho výhodou je, že sa ním prakticky nemôžete predávkovať. Napriek tomu sa neodporúča prekračovať denné normy a taktiež by ste vitamín C nemali užívať súčasne s vysokými dávkami železa.

Hlavné pozitíva vitamínu C:

  • zvyšuje imunitu a chráni telo pred infekciami
  • podporuje tvorbu bielych krviniek
  • napomáha tvorbe kolagénu a obnove zdravia ďasien, zubov a kostí
  • pomáha pri hojení rán
  • spomaľuje starnutie buniek
  • zmierňuje popáleniny
  • podporuje liečbu srdcovo-cievnych ochorení
  • zlepšuje pevnosť ciev
  • pomáha pri šokových stavoch a otravách
  • zmierňuje prejavy alergie

 

Ktoré vitamíny a minerály sú vhodné pre tehotné ženy?

O užívaní vitamínových prípravkov v tehotenstve by sa žena mala poradiť so svojim lekárom, predovšetkým ak chce užívať vitamín A, ktorého prebytok by mohol poškodiť bábätko. Tehotné ženy by sa mali taktiež vyhnúť vysokým dávkam vitamínu C a naopak, už pri plánovaní rodičovstva (už cca 3 mesiace pred otehotnením) a v prvom trimestri tehotenstva by mali zvýšiť príjem kyseliny listovej (vitamínu B9) v strave. Okrem toho by sa budúce mamičky mali zamerať na zvýšený príjem vápnika, vitamínu D, vitamínu E (známy aj ako vitamín plodnosti), vitamínov B1, B2, B3, B5, B6, B12, jódu, zinku, selénu a medi. Vitamíny a minerály by mali tehotné ženy prijímať predovšetkým z pestrej a vyváženej stravy.

Aké vitamíny a minerály pomáhajú proti únave?

Proti jarnej, zimnej a celoročnej únave, ktorá sa prejavuje ako strata energie, permanentná mrzutosť, nespavosť, vynechávajúca pamäť a zhoršená pozornosť sa dá bojovať nielen aktívnym pohybom na čerstvom vzduchu, ale aj zvýšeným príjmom minerálov a vitamínov. Aby ste sa ráno nakopli do vašich každodenných aktivít, dopĺňajte pravidelne vitamíny zo skupiny B (B-komplex), vitamín A, vitamín C, vitamín E a vitamín D (ktorý prirodzenou cestou získate predovšetkým z pobytu na slnku) a bioflavonoidy. Z minerálov odporúčame predovšetkým magnézium, meď, železo, vápnik, zinok, jód a draslík. Nezabúdajte na primeraný pitný režim.

Pri ktorých vitamínoch hrozí predávkovanie?

Ak užívate lieky, poraďte sa so svojim ošetrujúcim lekárom, či je pre vás vhodné zároveň užívať aj vitamínové prípravky. Niektoré Liečivá (a potraviny) totiž môžu ovplyvňovať vstrebávanie vitamínov či spôsobovať nepríjemné interakcie. Ak ste fajčiari, neužívajte betakarotén, mohlo by to viesť k zvýšenému riziku rakoviny.

Tehotné ženy by mali obmedziť príjem vitamínu A, ktorý môže pri predávkovaní ohroziť zdravie ich dieťaťa. Zároveň s vitamínom A by taktiež nemali konzumovať potraviny bohaté na tento vitamín (vajíčka, treščia pečeň, atď.).

Medzi rizikové skupiny vitamínov patria všetky, ktoré sú rozpustné v tukoch (vitamíny skupín A, D, E, K), nakoľko sa z tela vylučujú pomaly (na rozdiel od vitamínov, rozpustných vo vode, ako sú vitamín C a B-komplex). Pri prekročení odporúčaných denných dávok môžu pôsobiť toxicky na niektoré orgány (predovšetkým na pečeň a obličky).

zdroj: Pilulka24.sk

Porovnať vitamíny a minerály