Heureka.sk - nákupný radca


Poradňa Vitamíny a minerály

Rozdelenie vitamínov a minerálov

Vitamín (niekedy tiež vitamin) je látka, ktorá spolu s bielkovinami, tukmi a sacharidmi patrí k základným zložkám ľudskej potravy. V ľudskom organizme majú vitamíny funkciu katalyzátorov biochemických reakcií. Podieľajú sa na metabolizme bielkovín, tukov a cukrov.

Rýchle odkazy :

Vitamíny pre deti
Vitamíny do 4 €
Vitamíny v balení do 30 tabliet
Vitamíny od 8 do 10 €
Vitamíny v balení 60 - 90 tabliet

Odkazy na osvedčených výrobcov: Green Swan, MedPharma, Walmark

Všeobecné rozdelenie vitamínov:

Vitamíny rozdeľujeme na tie, ktoré sú rozpustné vo vode a ďalej na vitamíny rozpustné v tukoch. Existuje 13 základných typov vitamínov. Ľudský organizmus si, až na niektoré výnimky, nedokáže vitamíny sám vyrobiť, a preto ich musí získavať prostredníctvom stravy. Vitamíny sú nutné na udržanie mnohých telesných funkcií a sú schopné posilňovať a udržiavať imunitné reakcie.

Pri nedostatku vitamínov, tzv. hypovitaminóze, sa môžu objavovať poruchy funkcií organizmu, alebo aj veľmi vážne ochorenie. Prebytočných vitamínov rozpustných vo vode sa organizmus dokáže zbaviť, a ak prestaneme vitamín prijímať, organizmus z tela nadbytočné množstvo vylúči. Pri vitamínoch rozpustných v tukoch to však nefunguje – najrizikovejší je v tomto prípade vitamín A, pri ktorom existujú prípady smrteľných otráv alebo otráv s doživotnými následkami. Vitamíny sú nutné na udržanie mnohých telesných funkcií a sú schopné posilňovať a udržiavať imunitné reakcie.

Vitamíny rozpustné vo vode

Vitamín B1 (thiamín) je možné získať z droždia, jačmeňa, arašidov, chudého bravčového mäsa, mlieka, zeleniny a obilných šupiek. Denná optimálna dávka je 1,5 až 2 mg. Vyššia denná dávka je nutná u osôb závislých na alkohole, pretože alkohol výrazne znižuje jeho účinok.

Vitamín B2 (riboflavín) je obsiahnutý v mlieku, pečeni, syre, rybách, vajciach či droždí. Odporúčané množstvo na deň je rovnaké ako pri vitamíne B1 – 1,5 - 2 mg. Zvýšený príjem sa odporúča kojacím ženám až okolo 3 mg. Alkohol rovnako oslabuje jeho účinok.

Vitamín B6 (pyridoxín) je v pšeničných klíčkoch, kapuste, mlieku, vajciach, obličkách či hovädzom mäse. 1-2 mg je odporučená dávka na deň.

Vitamín B12 (kobalamín) sa vyskytuje najčastejšie v pečeni, bravčovom a hovädzom mäse, mlieku, vajciach. Denná dávka je 3 mg.

Vitamín B15 (kyselina panamová) obsahujú sezamové semiačka, obilné šupky, tekvicové semiačka. Stanovená dávka na deň je 50 – 150 mg.

Vitamín H (biotín) sa vyskytuje v ovocí, vaječnom žĺtku, obličkách, nelúpanej ryži. 150 – 300 mg je dostatočná dávka pre dennú potrebu.

Vitamín C (kyselina askorbová) je obsiahnutá predovšetkým v citrusovom ovocí, bobuľovitých plodoch, zelenej zelenine, zemiakoch či paprike. Denná dávka by mala byť 60 mg. Tento vitamín však môže byť v značnej miere ovplyvnený fajčením – vyfajčením 1 cigarety sa zničí 25 – 150 mg vitamínu C!

Kyselina listová je predovšetkým v mrkve, pečeni, vaječnom žĺtku, žltom melóne, marhuliach, avokáde. Dávka určená na dennú spotrebu je 400 – 1000mg.

Niacín (kyselina nikotínová) je predovšetkým v chudom mäse, pečeni, obilných klíčkoch, rybách, vajciach, datliach, figách či slivkách. Optimálna denná dávka je v rozmedzí 10 až 20 mg.

Vitamín P (bioflavonoid) – v dužinách citrusových plodov, v marhuliach, ostružinách, čerešniach a šípkach. Denná dávka je závislá na vitamíne C, pretože je potrebný na vstrebávanie a efekt vitamínu C.

Vitamíny rozpustné v tukoch

Vitamín A je obsiahnutý v rybom tuku, pečeni, vajciach, mlieku, mliečnych produktoch. Denná dávka je 1 až 1,5mg.

Vitamín D je v rybom tuku, tuniaku, mlieku a mliečnych výrobkoch, aj losos je nositeľom tohto vitamínu. Denná spotreba je 5 - 10 mg.

Vitamín E je predovšetkým v špenáte, kapuste, jačmeni, vajciach, sójových bôboch či rastlinných olejoch. Optimálna denná dávka je 0,15 – 2 mg/kg telesnej hmotnosti.

Vitamín K je najviac zahrnutý v jogurtoch, vaječnom žĺtku, sójovom oleji, rybom tuku či listovej zelenine. Denná dávka je 1 – 4 mg.

Minerály

Minerály a stopové prvky, hoci nie sú rovnako ako vitamíny nositeľmi energie, sú úplne nevyhnutnou zložkou našej stravy.

Vzhľadom k tomu, že väčšina minerálov je v dostatočnom množstve obsiahnutá v strave, stretávame sa zriedka s ich nedostatkom. Koncentrácia minerálnych a stopových látok v potravinách často závisí od ich množstva v pôde, na ktorých boli pestované rastliny a na ktorých sa pásol dobytok. Krátkodobo si telo dokáže udržať rovnováhu minerálnych látok samo. Ak je však ich príjem dlhodobo nízky, telo čerpá zo zásob uložených vo svaloch, pečeni, kostiach. Najvýznamnejší z hľadiska nutričných defektov je nedostatok vápnika, železa a jódu. V posledných rokoch sa tiež dáva dôraz na dostatočnú suplementáciu horčíkom a zinkom.

Zinok (Zn) je pre organizmus nevyhnutný. Z potravy ho však telo veľa nezíska a hlavne si nevie vytvoriť veľké zásoby. Je preto vhodné prijímať ho prostredníctvom doplnkov stravy.

Jód (I) ako jedinečný medzi minerálmi má v ľudskom tele len jediné poslanie - je úplne nevyhnutný pre štítnu žľazu pre tvorbu tyroxínu - hormónu, riadiaceho látkovú premenu všetkých telesných buniek. Nedostatok I ukazuje tzv. hrvoľ (struma), niekedy hrubá koža a vlasy, občas apatia.

Meď (Cu) - nevyhnutná v prevencii kardiovaskulárnych chorôb, na udržanie zdravej kože vo vlasoch. Osvedčuje sa pri podpore plodnosti a krvnej zrážanlivosti. Spevňuje krvné cievy, kosti, šľachy a nervy. Podľa najnovších výskumov blahodárne pôsobí pri vysokom krvnom tlaku, udržuje nízku hladinu cholesterolu. Deficit signalizuje únava, poruchy srdcového rytmu, neplodnosť…

Horčík (Mg) minerál potrebný pre rast a obnovu kostí a zubov, pre normálnu činnosť svalov a nervov. Deficit pocítime ako svalové kŕče, úzkosť, slabosť, nechutenstvo.

Fosfor (P) hneď po vápniku je to druhý najčastejší minerál v tele. Normálny človek je zásobárňou cca 650 g P, a to hlavne v kostiach a zuboch. Nedostatok spôsobuje lámavosť kostí, únavu, telesnú slabosť, stratu chuti do jedla. Väčšinu potrebného P získate z potravy. Pozor: doplnky stravy obsahujú len P, ktorý je možné užívať len na odporučenie lekára!
 

Porovnať vitamíny a minerály